سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان
سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان

درخواست آتش بس دوهفته ای بان کی مون در یمن



بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که برای مشارکت در مذاکرات گروههای یمنی به ژنو سفر کرده است درکنفرانسی خبری خواستار آتش بس دستکم ۲هفته ای در یمن شد.   به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک از ژنو،بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد رایزنی ها را با هدف حل و فصل بحران یمن در مقر این سازمان در ژنو آغاز کرده است.

وی گفت: موجودیت یمن در معرض خطر است و همه طرف ها مسئول پایان دادن به درگیری ها و تلاش برای صلح هستند.

وی تصریح کرد: گفت: فرصت زیادی نداریم و قدرت برخی گروههای تروریستی در حال افزایش است و نمی توانیم رنج ها را بیش از این تحمل کنیم.

چند نماینده از جناح های سیاسی یمن از جمله دولت فراری برای مذاکرات وارد این مقر شده اند.

گروههای رقیب از دیدار با یکدیگر خودداری می کنند و رایزنی ها در اتاق های جداگانه از طریق میانجیگران صورت می گیرد.

یک منبع در مقر سازمان ملل متحد در ژنو گفت : « ساده بگویم ، دو اتاق جداگانه هست و فرستاده ویژه ای بین این اتاق ها رفت و آمد می کند.»

آغاز کنفرانس ژنو بدون حضور انصارالله

پس از طی مراحل پر فراز و نشیب، کنفرانس ژنو برای گفتگو بین گروههای مختلف یمنی با حمایت سازمان ملل متحد امروز بدون حضور انصارالله و متحدانش آغاز شد.

در نشست افتتاحیه بان کی مون سخنرانی می کند و جلسه توسط معاونان وی به سرپرستی اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن برگزار می شود.

این نشست قرار است با حضور همه گروههای یمنی برگزار شود اما هنوز هواپیمای حامل نمایندگان جنبش انصارالله و متحدانش نتوانسته است به دلیل کارشکنی برخی کشورها که در جیبوتی زمین گیر شده به مقصد ژنو به پرواز درآید.

این کنفرانس بدون حضور منصور هادی رییس جمهور فراری و مستعفی یمن و کشورهای عضو ائتلاف ضد یمنی برگزار می شود.

موضوع این کنفرانس برقراری آتش بس ، توجه به آسیب دیدگان ، باز شدن مرز برای ارسال کمک های پزشکی و اعزام صلیب سرخ جهانی است.

البته هواپیمای سازمان ملل حامل نمایندگان انصارا.. و متحدان آنها که عصر یکشنبه صنعا را ترک کرده بود، به علت کارشکنی برخی کشورها، مجبور شد توقفی طولانی در جیبوتی داشته باشد. یمنی ها انتظار دارند این کنفرانس به جای توافقی بر روی کاغذ، نتیجه عملی داشته باشد.

گروههای سیاسی یمنی شرکت کننده در کنفرانس ژنو به دلیل برخی مشکلات و تدابیر همچنان در جیبوتی هستند . آنها روز گذشته صنعا را به  مقصد جیبوتی ترک کردند تا از آنجا به ژنو بروند .

در عین حال شبکه تلویزیونی المسیرة در خبری فوری گزارش داد در پی عقب رانده شدن اعضای القاعده از پادگانهای نخلا و السحیل در استان مأرب یمن، هواپیماهای متجاوز سعودی و آمریکائی 9 بار این دو پادگان را هدف حملات خود قرار دادند.

آمار تلفات و زخمی ها در یمن، بیش از 10 هزار نفر

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ؛ بـر اساس اعلام وزارت بهداشت یمن ، آمار تلفات و زخمی ها در یمن بر اثر بمباران آل سعود  از پنجم فروردین امسال تاکنون به بیش از 10 هزار نفر رسیده است .

 تعداد کشته ها 2326 نفر است که 229 نفر زن و 411 نفر کودک هستند.

تعداد زخمی ها نیز 8021 نفر است که 581 نفر زن و 766 نفر کودک هستند .

تـاکنون 61 بیمارستـان و درمانـگاه و 13 آمبولانس مـورد هدف سعودی ها قرار گرفته است . وضعیت بهداشتی و درمانی در یمن بسیار بحرانی است و به علت کمبود دارو و آلودگی محیطی ، بیماری مالاریا در این کشور شیوع یافته و حدود 20 هزار نفر را مبتلا کرده است.

چند کودک هم به دلیل مالاریا و نداشتن دسترسی به دارو جان خود را از دست داده اند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد