سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان
سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان

دعوت از حدود 500 داوطلب برای آزمون خبرگان

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد:
آزمون تعیین سطح علمی داوطلبان خبرگان بادعوت از حدود 500 نفر از ثبت نام کنندگان فردا برگزار می شود.
دعوت از حدود 500 داوطلب برای آزمون خبرگان

  سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: براساس اعلامیه پیشین کسانی که در آزمون قبلی شرکت کرده اند و مردود شده اند حق شرکت در این آزمون را ندارند.


نجات الله ابراهیمیان گفت: کسانی هم که در آزمون پیشین پذیرفته شده اند دیگر موضوع و دلیلی برای شرکت مجدد در آزمون فردا ندارند.

وی افزود: به هر حال ما از نظر قانونی نمی توانیم مانع نام نویسی افراد انتخابات شویم ولو اینکه قبلاً به برخی اعلام کرده باشند که شرط علمی ندارند زیرا قانونگذار به او اجازه نام نویسی داده اما از این پس جزو اختیارات شش فقیه شورای نگهبان است که درباره شرط علمی و باقی شرایط اظهارنظر کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: کسی که مدت زیادی است از موفق نشدنش در آزمون برای ارزیابی شرایط علمی می گذرد حضورش در آزمون فردا فایده ای ندارد.

طبق قانون انتخابات، اجتهاد داوطلبان خبرگان به نحوی که در برخی ابواب فقهی قدرت استنباط خود را نشان دهند شرطی ضروری است
ابراهیمیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره نام نویسی شماری از داوطلبان مردودی آزمون شهریور خبرگان در انتخابات و روند برگزاری آزمون و محتوای آن افزود: قانون انتخابات مقرر کرده است که اجتهاد داوطلبان خبرگان باید به نحوی باشد که بتواند در برخی از ابواب فقهی قدرت استنباط خود را نشان دهد که این به عنوان شرط ضروری است و اجتهاد در حد تجزی ضرورت دارد و برای اینکه این موضوع احراز شود فقهای شورای نگهبان آزمون تشریحی کتبی طراحی کرده اند که در آن از  متون رایج حوزه های علمیه آزمون برگزار می شود.

وی گفت: پرسش هایی را که از این متون استخراج خواهد شد فقهای مسلم شورای نگهبان و اساتیدی طراحی کرده اند که سال های سال در حوزه های علمیه عهده دار تدریس بوده اند.

ابراهیمیان افزود: براساس اطلاعاتی که از فقها کسب کرده ام سطح سوالات نیز خیلی پیچیده و دشوار نیست بنابر این کسانی که قابلیت های مربوط به استنباط در حد مقرر قانونی در آنان وجود داشته باشد از عهده آزمون برمی آیند.

*پذیرفته شدگان آزمون کتبی برای مصاحبه علمی دعوت خواهند شد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج آزمون فقط به خود شرکت کنندگان اعلام خواهد شد و اعلام عمومی نخواهیم داشت و پذیرفته شدگان برای مصاحبه علمی دعوت خواهند شد تا پس از انجام مصاحبه تکلیفشان مشخص و به آنان اعلام شود.

وی افزود: آنچه مسلم است فقهای شورای نگهبان باید در فرصتی یک ماهه درباره صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری اظهارنظر کنند و تمام این مراحل باید به پایان برسد.

ابراهیمیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا قبولی در آزمون به مثابه تأیید صلاحیت داوطلبان خواهد بود تاکید کرد: براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان، احراز همه شرایط بویژه شرط علمی جزو وظایف فقهای شورای  نگهبان است بنابر این شرایط دیگر نیز باید ارزیابی شود.

آزمون کتبی و مصاحبه مربوط به شرط اجتهاد است و بقیه شرایط جداگانه باید در جلسات فقها بررسی شود
وی افزود: همه آنچه درباره آزمون کتبی و شفاهی ارزیابی می شود مربوط به شرط اجتهاد است اما باقی شرایط مانند وثاقت، نداشتن سوءسابقه سیاسی- اجتماعی و مانند آن جداگانه باید در جلسات فقها بررسی شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه اطلاع رسانی به داوطلبان درخصوص آزمون گفت: براساس فهرست ها و مشخصات داوطلبان از نظر نشانی و شماره تلفن آنان و تأیید مسئولان ذیربط اطلاع رسانی در این باره به خوبی صورت گرفته است.

ابراهیمیان افزود‌: همه کسانی که حضورشان در آزمون ضروری است از آن مطلعند و از این نظر مشکلی نداریم اما باید منتظر باشیم که چه میزان از مجموعه حدود 500 نفره در آزمون فردا شرکت خواهند کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر برخی داوطلبان با این توقع که از حضور در آزمون مستثنی شوند در آن شرکت نکنند چه تکلیفی خواهند داشت، گفت: اتخاذ تصمیم در این باره به عهده فقهای شورای نگهبان است.

شرکت در آزمون برای دعوت شدگان، شرط احراز اجتهاد است؛ کسانی که در آزمون شرکت نکنند نمی توانند بقیه فرایند انتخابات را ادامه دهند
ابراهیمیان در این حال تاکید کرد: براساس ضوابط اعلام شده، شرکت نکردن در آزمون ابزار لازم برای احراز شرایط علمی را از فقها می گیرد و آنان ابزار لازم برای اظهارنظر و احراز شرط اجتهاد را نخواهند داشت و با فقدان این شرط، این داوطلبان دیگر نمی توانند بقیه فرآیند انتخاباتی را ادامه

خبر تکمیلی ارسال می شود...

**********
سخنگوی شورای نگهبان: آزمون تعیین سطح علمی داوطلبان خبرگان با دعوت از حدود 500 نفر از ثبت نام کنندگان فردا برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد