سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان
سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان

رژیم عربستان بی‌مسئولیت و بی‌ملاحظه است

واشنگتن پست
واشنگتن پست نوشت: ملک سلمان با اعدام یک روحانی برجسته شیعه قدمی خطرناک، بیرحمانه و غیرقابل توجیه برداشت.
رژیم عربستان بی‌مسئولیت و بی‌ملاحظه است

  روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: ملک سلمان نخستین سال حکومت خود را به حرکات جسورانه و بعضی اوقات غیرمسئولانه اختصاص داده است تا بدین طریق قدرت خاندان خود را در داخل و خارج تثبیت کند. او الان قدمی خطرناک، بیرحمانه و غیرقابل توجیه برداشته است: اعدام یک روحانی برجسته شیعه که نماینده فرقه اقلیت سرکوب شده عربستان بود. این اقدام شاید تعمدی و برای شعله ور کردن تنش بین شیعیان و سنی ها در سراسر خاورمیانه بوده باشد.

شیخ نمر باقر النمر یکی از چهل و هفت مردی بود که روز شنبه اعدام شد. اما این روحانی با اکثر کسانی که اعدام شدند و شبه نظامیان وابسته به القاعده بودند، فرق داشت. شیخ نمر با اظهارات گزنده خود از رژیم سعودی پوست می کند. اما او مدافع هرج و مرج یا فرقه گرایی نظامی نبود. النمر طرفدار انتخابات به عنوان ابزاری برای اصلاحات در عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس بود.
رژیم سعودی با اعدام النمر اکثر جهانیان را از رهبر معظم ایران گرفته تا وزارت خارجه آمریکا و گروههای حقوق بشر غربی و عربی در محکومیت خود بسیج کرد. پتانسیل هرج و مرج بیشتر به سرعت در پی حملات به سفارت سعودی در ایران نمایان شد. البته مسئولان ایرانی روز یکشنبه برای مهار شبه نظامیان اقدام کردند.
این روزنامه اضافه کرد: متحدان خاندان سلطنتی از جمله آمریکا باید از خود بپرسند که آیا دادگاه ملک سلمان واقعاً در حال تثبیت حاکمیت خود و کنترل توسعه طلبی ایران است یا این که به هرج و مرج در منطقه آشوب زده دامن می زند و به خود نیز آسیب می رساند. رژیم سعودی به رهبری محمد بن سلمان وزیر دفاع و پسر سی ساله پادشاه هشتاد ساله وارد یک جنگ خونین و بدون پیروزی در یمن شده است و ناراضیان داخلی را نیز سرکوب می کند.
بخشی از این رفتار تهاجمی احتمالاً از این برداشت سعودی ها نشأت می گیرد که آمریکا دیگر مایل یا قادر نیست جلوی ایران را در رسیدن به هژمونی خاورمیانه بگیرد از این رو رژیم های سنی ناچارند خودشان دست به کار شوند. البته دولت اوباما با دادن تسلیحات جدید به عربستان سعی کرد رضایت این کشور را در خصوص توافق هسته ای جلب کند.
اوباما درباره تمایلات زیانبار سعودی ها  صحبت کرده است. وی در ماه آوریل گفت که بزرگترین تهدید شاید از سوی ایران نباشد بلکه از جانب نارضایتی های در داخل این کشورها (کشورهای عرب سنی) باشد. اوباما قول داد که با حاکمان این کشورها گفتگو کند اما ملک سلمان گوش نمی کند. کاخ سفید برای حفظ منافع آمریکا در خاورمیانه و آینده خود عربستان به یک استراتژی بهتر برای جلب توجه ملک سلمان  نیاز دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد