سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان
سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان

ارکستر سمفونیک تعطیل نمی‌شود

حسین نوش آبادی؛
سخنگوی وزارت ارشاد گفت: شاید به علت تنگناهای مالی کار ارکستر سمفونیک ُافت کند اما شاهد تعطیلی آن نخواهیم بود.

  حسین نوش آبادی در بیست و دومین نشست خبری درباره وعده دولت برای احیای ارکستر سمفونیک تهران و ملی افزود: بخش اول کمک در قالب وعده رئیس جمهور انجام شد و ارکستر سمفونیک تهران و ملی کارشان را آغاز کردند و امیدوارم بخش های دیگر این کمک مالی هم هر چه زودتر به دستمان برسد اما با این حال نخواهیم گذاشت این دو گروه تعطیل شود.

 
اعدام آیت‎الله نمر؛ با هدف تشدید اختلافات میان شیعه و سنی
حسین نوش آبادی در خصوص اعدام آیت الله نمر توسط عربستان سعودی گفت: این اقدام سعودی‌ها قطعا با هدف تشدید اختلافات میان شیعه و سنی صورت گرفته است و  تبعات آن دامن آن ها را خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: اشتباه دیگر سعودی ها قطع ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بود که نشانه بی خردی، بی تدبیری و ناپخته بودن مسئولان این کشور است و همچنین نشانه دیگری از سردرگمی و سرپوش گذاشتن جنایات شان محسوب می شود.

نوش آبادی گفت: بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مسئولان عربستانی در موضوع حج امسال روال رو به زوال حکام سعودی را کامل تر می کند.
 
قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران در اعزام حجاج تاثیر می گذارد
سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی درباره اعزام زائران ایرانی به حج و عمره افزود: قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران به تبع در اعزام حجاج برای حج عمره و تمتع تاثیر می‌گذارد، گرچه سیاست سازمان حج و زیارت این بوده است که خود را درگیر مسائل سیاسی نکند چراکه معتقدیم حج یک عمل معنوی است.

نوش آبادی گفت: ‌فعلا نمی توانیم اظهارنظر سریعی درباره اعزام به حج در سال آینده داشته باشیم و با توجه به اینکه ثبت نام حجاج در بهمن آغاز می شود باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا اعزام حجاج با توجه به رفتار گستاخانه سعودی ها انجام خواهد شد یا خیر.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به حمله به سفارت عربستان افزود: این اقدام مشکوک بود و معتقدیم حمله کنندگان مردم نبودند بلکه سناریویی از سوی کسانی بود که خواستار برهم زدن روابط دو کشور بوده اند.

نوش آبادی گفت: حمله به سفارتخانه ها براساس حقوق بین الملل خلاف است.

بازسازی تئاتر شهر و اختصاص 16 میلیارد تومان برای این کار
وی همچنین درباره بازسازی تئاتر شهر و اختصاص 16 میلیارد تومان برای این کار گفت: وزیر ارشاد امسال را سال تئاتر در عرصه فرهنگی و هنری نامگذاری کرده است تا هم بتوانیم منابع بیشتری جذب کنیم و هم تا حدودی تئاتر را از مظلومیت خارج کنیم.

نوش آبادی افزود: به علت محدودیت هایی که در بودجه کلان کشور داریم درخصوص بازسازی اماکن فرهنگی و هنری با مشکلات عدیده ای مواجه ایم.
 
پخش آثار هنرمندان ما در شبکه‎های خارجی جرم محسوب می‎شود 
سخنگوی وزارت ارشاد درباره پیوستن بازیگران به شبکه های ماهواره ای گفت: آثار برخی هنرمندان ما توسط برخی شبکه های تلویزیونی و رادیویی و بدون اطلاع هنرمندان پخش می شود که در صورت رضایت و همکاری آنها، تخلف متوجه هنرمندان است.

نوش آبادی افزود: بر اساس قانون ممنوعیت کپی رایت ، پخش آثار هنرمندان ما در شبکه های خارجی جرم محسوب می شود و قابل پیگیری است و اگر این کار صورت نگیرد شائبه بوجود می آید که هنرمند در ارتباط و همکاری با این شبکه هاست.
 
قانون مطبوعات پروانه هفته نامه یالثارات را لغو کرد 
وی در ادامه به جلسه صبح امروز هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: در این جلسه اعضای هیات نظارت بر مطبوعات با اکثریت آرا و با استناد به بندهای 8 و 11 و تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات پروانه هفته نامه یالثارات را لغو کرد.

نوش آبادی افزود: بر اساس این موارد قانونی این نشریه اقدام به افترا به مقامات ، پخش شایعه و اصرار بر تخلف داشته است.

وی گفت:پرونده نشریه یا لثارات سال 92 هم به دادگاه ارسال شد و در سال 93 هم سه بار تذکر کتبی و شفاهی گرفته بود.

نوش آبادی افزود: بیان عبارات و افتراها و توهین های مندرج در این نشریه قابل بیان نیست.

وی همچنین درباره روزنامه بهار نیز گفت: بر اساس بند 5 اصل 196 قانون اساسی نامه ای از قوه قضاییه دریافت کردیم مبنی بر اینکه روزنامه بهار اقدام علیه نظام کرده و این نشریه توقیف است.

نوش آبادی افزود: بر اساس قانون مطبوعات ،دادگاه می تواند تا 2 ماه نشریه ای را توقیف کند تا پس از آن در دادگاهی صالح به موضوع رسیدگی شود.

سخنگوی وزارت ارشاد نقشه راه مطبوعات را قانون مطبوعات برشمرد و گفت: از مدیران مطبوعات انتظار داریم بار دیگر قانون مطبوعات را مطالعه کنند به ویژه فصول دو، سه و چهار آن را تا هم از حقوق خود آگاه شوند و هم حدود فعالیت خود را بدانند.

نوش آبادی افزود: با توجه به اینکه دادستانی ورود کرده است گزارش هیات نظارت به قوه قضاییه ارسال می شود.

خودداری شهرداری از اختصاص باغ موزه دفاع مقدس برای نمایشگاه کتاب 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهرداری تهران از اختصاص باغ موزه دفاع مقدس برای برپایی نمایشگاه کتاب در سالجاری استنکاف کرده است.

نوش آبادی  به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهردار تهران درخصوص محل برپایی نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: در این باره پاسخ رسمی از شهردار به دست ما نرسیده است اما بطور غیررسمی از اختصاص باغ موزه دفاع مقدس برای برگزاری نمایشگاه کتاب استنکاف و موضوع را به جای دیگری یعنی در مجموعه شهر آفتاب در مجاورت حرم مطهر امام خمینی (ره) محول کرده اند.

وی گفت: با توجه به اینکه زیرساخت های کافی در مجموعه شهر آفتاب فراهم نیست هرگونه تصمیم گیری در این باره عجولانه است بنابر این به احتمال قریب به یقین نمایشگاه کتاب سال آینده در مصلای تهران برگزار می شود.

کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر؛ پردیس ملت

نوش آبادی در ادامه به جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: کاخ مردمی جشنواره در پردیس ملت و کاخ اصلی جشنواره در سالن همایش های برج میلاد تهران خواهد بود.

وی گفت: تعداد سالن های مردمی برای اکران آثار سینمایی جشنواره 27 سالن و در 14 سینما شامل 8 هزار و 434 صندلی است.

نوش آبادی افزود: در بخش نگاه نو (فیلم اولی ها) 34 اثر ثبت نام و در نهایت 11 اثر انتخاب شد.

وی همچنین به بخش سودای سیمرغ  اشاره کرد و گفت: در این بخش 66 فیلم حضور داشت که 22 اثر معرفی شد و در بخش انیمیشن 7 اثر به دبیرخانه راه یافت که همین تعداد به مرحله پایانی رسید.

نوش آبادی افزود: در بخش مستند 85 اثر و در بخش هنر و تجربه نیز 87 اثر ثبت نام کرده اند که نتایج این دو بخش تا پایان این هفته اعلام می شود.

وی با بیان اینکه بخش بین الملل جشنواره فجر در اردیبهشت 95 برگزار می شود گفت: مجموعه آثار ارسالی به جشنواره فیلم فجر 289 فیلم بوده است و این جشنواره از دوازدهم تا 22 بهمن برگزار می شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش تعرفه کاغذ و تبلیغات انتخابات افزود: ما با افزایش تعرفه کاغذ مخالفیم چرا که موجب افزایش قیمت کاغذ در داخل و تورم در حوزه چاپ و نشر می شود.

نوش آبادی با بیان اینکه افزایش تعرفه کاغذ ممکن است تأثیر منفی بر قیمت کاغذ تبلیغاتی انتخابات بگذارد گفت: البته امروزه بیشتر از شبکه اجتماعی استفاده می کنند چرا که اثربخشی بیشتری هم دارد.

وی افزود: امسال همچنین جلوی هرگونه چاپ سررسید توسط نهادهای دولتی و دستگاه ها گرفته شده است.

نوش آبادی در پاسخ به اینکه یکی از نمایندگان مجلس گفته است مجلس یک و نیم میلیارد تومان برای جشنواره فیلم عمار تصویب کرده اما دولت و وزارت ارشاد آن را اختصاص نداده اند گفت: در بودجه 94 ردیف خاصی برای این موضوع مصوب نشد، تنها اعتبار برای فیلم های فاخر بود که این موضوع هم از طرف سازمان مدیریت به ما ابلاغ نشد.

ما معتقدیم جشنواره عمار جزو جشنواره هایی است که از ظرفیت های مردمی در حوزه سینما استفاده می کند و آثار مثبتی هم در جامعه داشته است
وی با بیان اینکه تاکنون درخواست کمک از سوی برگزار کنندگان جشنواره عمار به دست ما نرسیده است افزود: ما معتقدیم جشنواره عمار جزو جشنواره هایی است که از ظرفیت های مردمی در حوزه سینما استفاده می کند و آثار مثبتی هم در جامعه داشته است بنابر این مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نوش آبادی گفت: بسیاری از این جشنواره ها اگر از بودجه دولتی هم استفاده نکنند از منابع نهادهای غیردولتی و شبه دولتی استفاده می کنند و دغدغه ای به لحاظ بودجه ای ندارند.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره تأسیس هلدینگ هنرمندان با اعتبار 500 میلیارد تومان افزود : صندوق اعتباری هنر باید به سمتی برود که بتواند منابع تولید کند و آن را افزایش دهد تا بتواند پاسخگوی نیازهای اعضا باشد و این به معنی تبدیل شدن این صندوق به بنگاه اقتصادی نیست.

نوش آبادی گفت: صندوق اعتباری هنر در حال حاضر 45 هزار نفر عضو دارد که پیش بینی می شود تا پایان سال به 50 هزار نفر افزایش یابد.

وی افزود: 6 هزار و 495 نفر از بخش سینمایی ، 8 هزار نفر از بخش فعالان قرآنی، 3 هزار و 959 نفر در بخش نویسندگان، 3 هزار و 868 نفر در بخش مطبوعات، ششصد و 19 نفر در بخش کانون های مساجد و 21 هزار و 652 نفر در بخش هنری، عضو صندوق اعتباری هنر هستند که 21 هزار نفر از بیمه تأمین اجتماعی و 13 هزار نفر از بیمه تکمیلی برخوردارند.

نوش آبادی همچنین درخصوص سهم وزارت ارشاد از بودجه 95 گفت: هنوز بودجه، نهایی نشده است و احتمال هرگونه تغییر و جابجایی وجود دارد اما در مجموع بودجه ما با رشد 20 درصدی همراه خواهد بود.

وی درخصوص حکم تعرض به دو جوان ایرانی در جده گفت : متأسفانه در این باره مسئولان عربستان اقدام عملی انجام نداده اند.

نوش آبادی همچنین واگذاری ارکستر سمفونیک تهران و ملی را به بخش خصوصی تکذیب کرد.


************
حسین نوش آبادی گفت: شاید به علت تنگناهای مالی کار ارکستر سمفونیک ُافت کند اما شاهد تعطیلی آن نخواهیم بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد