سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان
سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان

اقدامات داعش گونه عربستان محکوم است

مشروح/سخنگوی دولت:
نوبخت: اینگونه اقدامات عربستان نوعی واکنش به شکست سیاست های این رژیم در منطقه است.
اقدامات داعشگونه عربستان محکوم  است

  محمدباقر نوبخت در نشست هفته ای با خبرنگاران افزود: برخی کشورهای منطقه در کنار رژیم صهیونیستی از همه همت خود به هیچ وجه فروگذار نکردند تا شرایطی را فراهم کنند که در ابتدا برجام توافق نشود یا اگر این توافق انجام شد به نحوی اجرای برجام را مخدوش کنند. 


سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: بسیاری اقدامات نسنجیده و محکوم شده عربستان را در رخدادهای اخیر بی ارتباط با این موضوع نمی دانند و می توان این تلقی را کرد که برخی اقدامات عربستان در جهت مخدوش کردن برجام است. 

آقای نوبخت افزود: ان شاء الله مانند بخشی از فعالیتهای آنها که بدون اثر منفی خنثی شد همانگونه برجام عمل خواهد شد. 

وی در خصوص میزان عیدی و پاداش کارکنان دولت نیز گفت: باید منتظر مصوبه دولت باشیم. 
نوبخت تأکید کرد: وام 25 میلیون تومانی در جهت بسته رونق اقتصادی دولت با هدف مشخص در حال انجام است و کارت اعتباری تا سقف 10 میلیون تومان نیز در نظام اداری در حال اجراست. 

سخنگوی دولت درباره زمان تقدیم لایحه بودجه 95 و لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس گفت: اگر هماهنگی ها با مجلس نهایی شود این لوایح تا سه شنبه آینده تقدیم مجلس خواهد شد. 

وی افزود: پیش از تقدیم این لوایح به مجلس در نشستی با رسانه ها به طور مفصل جزئیات برنامه ششم و بودجه 95 را تشریح خواهم کرد. 

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص حضور برخی از مدیران دولتی در جلسات احزاب سیاسی در آستانه انتخابات گفت: اینکه یک کارمند دولت در جلسه ای شرکت کند با اینکه دولت بخواهد در انتخابات یک وجه سیاسی را دنبال کند متفاوت است زیرا کار انتخابات در دولت در وزارت کشور متمرکز است و اینکه یک کارمند دولت در جلسه ای حزبی شرکت کند مداخله در فرآیند انتخابات محسوب نمی شود. 


 سخنگوی دولت با محکوم کردن اقدامات غیرانسانی، بدوی و داعشگونه رژیم عربستان و به شهادت رساندن شهید نمر گفت: دولت در خصوص این اقدامات عربستان چهار ملاحظه دارد. 

 محمد باقر نوبخت در ادامه نشست خبری افزود: اینگونه اقدامات عربستان نوعی واکنش این رژیم به شکست سیاست های این رژیم در منطقه است. 

وی گفت: بعد از شکست سیاست های رژیم عربستان در عراق و سوریه و اینکه در گذشته دولت عربستان در کنار صدام ستمگر در عراق بود و هم اکنون نیز در کنار ملت و دولت عراق در مبارزه با داعش نیست. 

سخنگوی دولت افزود: در سوریه نیز وضع هم همین طور است و موضع رژیم عربستان به سمت گروه های تکفیری و تروریستی است. 

وی با اشاره به اینکه وضعیت در منطقه بر خلاف سیاستهای عربستان به فرجام مناسب خواهد رسید گفت: سیاست های این رژیم در منطقه به شکست رسیده است و اینگونه اقدامات برای خنثی کردن شکست سیاست های عربستان است که از جمله آنها اعدام ها و همچنین بمباران و کشتار مردم بی دفاع یمن است که قدرت برای این رژیم نمی آفریند و از طرف ایران محکوم است. 

آقای نوبخت گفت: همه آزادی خواهان جهان و هموطنانمان را که در واکنش به اعدام شهید نمر اعتراض کردند باید تقدیس کرد اما باید نسبت به اقدام نکوهش بار و مشکوک تعرض به ساختمان سفارت عربستان و سرکنسولگری این کشور که نافع سیاست های رژیم عربستان است باید تردید کنیم. 

وی افزود: تعرض به سفارت عربستان به لحاظ شرعی قابل توجیه نیست و از نظر قوانین و مقررات بین المللی نیز در شأن ملت ایران نیست و باید تحقیق شود که چه دست هایی در پشت صحنه قصد دارد اقدامات نادرست عربستان را تحت الشعاع قرار دهد و این موضوع در دولت در حال پیگیری است. 

سخنگوی دولت با اشاره به قطع روابط سیاسی عربستان و ایران نیز گفت: قابل تذکر است که در سی و چند سال انقلاب اسلامی کشورهای بزرگ قطع رابطه را با ایران تجربه کردند و رژیم عربستان نیز از دنبال کردن سیاست های ناپخته خود متضرر خواهد شد چه برسد به دولت بزرگی مانند جیبوتی! 

*نامه رئیس جمهور به وزیر کشور درباره حمله به سفارت عربستان

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید حمله تعدادی از مردم به ساختمان سفارت عربستان در تهران نشان دهنده ضعف وزارت کشور و پلیس  دیپلماتیک است، گفت: در نامه رئیس جمهور که به وزیر کشور ابلاغ شد به همین مسئله تصریح شده است .

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: قوه قضائیه تمام کسانی را که وظایف قانونی خود را انجام نداده اند و کسانی که بدون اذن قانونی اقدامی انجام داده اند در هر سطحی حتی نیروی پلیس را تحت تعقیب قرار می دهد.

وی گفت: وزیر کشور هم به عنوان مسئول مربوطه پلیس وارد عمل می شود و قرار است گزارشی دهد و اگر تخطی از وظایف قانونی انجام شده باشد ، برخورد قانونی صورت می گیرد.

نوبخت افزود: اینها باید مراقبت ، مواظبت و حساسیت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند که چنین اتفاقاتی بیفتد . 

سخنگوی دولت با بیان اینکه در همه کشورها چنین مسائلی هست و ممکن است عده ای در برابر سفارتخانه های کشورهای دیگر تجمع کنند، گفت: اما پلیس باید با دقت چنان حلقه ای ایجاد کند که از وارد آمدن خسارات به ساختمان ها  و بهانه دادن به افرادی که به دنبال سوژه هستند، پیشگیری شود و حتما تخطی از این همراه با عقوبت خواهد بود.

*همه آزادیخواهان به اقدامات عربستان معترضند

سخنگوی دولت با اشاره به اعدام های اخیر در کشور عربستان گفت: در این موضوع فقط شیعیان معترض نبودند بلکه اهل سنت و همه آزادیخواهان جهان مخالفت خود را ابراز کردند.

محمدباقرنوبخت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: این موضوع فراتر از بحث ما و عربستان است.

وی گفت: البته خیلی ها تلاش می کنند که این موضوع را شیعه و سنی کنند اما مسائل عربستان فراتر از شیعه و سنی است .

نوبخت با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان بسط روابط با همسایگان و همه جهان است، افزود: در شرایط پساتحریم با روابط مطلوب جهانی می توانیم به پیش برویم . اما این قاعده ممکن است یک استثنا نیز داشته باشد .

وی گفت: دولت عربستان با کارهای نسنجیده نشان داد که از ظرفیتی برخوردار نیست که بتوان از وی انتظار داشت ، از طریق بسط روابط در جهت ایجاد بهتر ارتباطات اقدام کرد .

نوبخت افزود: هر وقت عربستان به این درک واقع بینانه رسید، جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری که بتواند نشان دهد قابلیت بسط روابط خارجی را دارد ، نگاه مثبت دارد و این جزو دکترین ماست .

خبرنگاری درباره آثار قطع ارتباط عربستان با ایران پرسید که نوبخت پاسخ داد: ایران کشور بزرگی است و در مرحله ای هستیم که با استقبال انبوه کشورهای دیگر برای بسط و توسعه روابط مواجهیم.

وی افزود: عربستان چه سهمی از توسعه ملی ما را تامین می کند که نگران قطع رابطه آن و برخی کشورهای ریزه خوار آن باشیم؟

نوبخت گفت: باید دقت کنیم که اینها نتوانند فضایی را تبلیغ کنند که نشانگر نبود امنیت در جمهوری اسلامی ایران باشد که قطعاً اینطور نیست
*تصمیم درباره حج تمتع در زمان مناسب

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وضع حج تمتع حجاج ایرانی گفت:‌ دراین باره زمان مناسبی در پیش خواهیم داشت تا بتوانیم تصمیم متناسبی بگیریم.

نوبخت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که قطع رابطه با عربستان ممکن است برجام را تحت الشعاع قرار دهد افزود:‌ ما متناسب با اتفاقات در چارچوب قواعد بین المللی واکنش نشان می دهیم.

وی گفت:‌ از طرف ما این اطمینان از سوی قوای نظامی، انتظامی و امنیتی درباره دقت بیشتر در این باره باید وجود داشته باشد که عده‌ای نتوانند از احساسات عمومی برای مقاصدی که معلوم نیست برای کدام دولت است سوء استفاده کنند.

وی گفت:‌ در شرایط پسا تحریم و در حالی که با سرمایه‌گذاریهای جدید در داخل کشور مواجه هستیم این در شان ملت ما نیست که اینگونه حوادث رخ دهد و خیلی دقت باید در این زمینه شود.

نوبخت افزود: مصالح و منافع ملی ما با این نوع روشهای احساسی،‌غیرمدنی و غیرقانونی پیش نمی‌رود.

وی گفت:‌ مشکوکیم که دستهایی این حوادث را با تحریک برخی از احساسات فراهم کنند و ما باید دقت لازم را داشته باشیم.

خبرنگاری پرسید‌ آیا تلفن آقای کری و ظریف درباره اجرای برجام بوده است که سخنگوی دولت پاسخ داد: برجام لحظه به لحظه به زمان شروع و اجرا نزدیکتر می‌شود و نیاز به همانگی طرفین توافق وجود دارد ؛ بنابراین اینگونه تبادل نظرها برای تسریع اجرای برجام است.

* 53 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داریم 

سخنگوی دولت گفت : امسال از محل نفت 53 هزار میلیارد تومان درآمد داریم.

نوبخت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در باره میزان یارانه های پرداخت شده به مردم در مقایسه با درآمد نفت گفت: اگر دریافتی های ما از نفت را حدود 53 هزار میلیارد تومان تلقی کنیم تا پایان سال حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهیم کرد. 

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت با کسری بودجه مواجه خواهد بود ف گفت: ما لفظ کسری بودجه را به کار نمی بریم بلکه لفظ عدم تحقق منابع را به کار می بریم. 

نوبخت افزود : در شرایط حاضر ما با عدم تحقق درآمدها مواجه هستیم و همانطور که می دانید درآمد نفت به شدت تغییر یافت و به تبع آن مالیات ها نیز کاهش یافت اما همچنان کسری بودجه نداریم چون مصارف را متناسب با درآمدها تنظیم می کنیم. 

وی گفت : ما به این معنا که بخواهیم از جای دیگری قرض بگیریم کسری بودجه نخواهیم داشت و هزینه های جاری را صرفه جویی خواهیم کرد و حتی امسال بیشتر از سال گذشته هزینه های عمرانی را پرداخت کرده ایم. 

سخنگوی دولت درباره متکی بودن بودجه سال آینده به اقتصاد مقاومتی هم گفت: در هفته آینده از خبرنگاران دعوت خواهیم کرد در سازمان مدیریت و برنامه ریزی حضور داشته باشند تا مشاهده کنند که 24 بند از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و 81 بند از سیاستهای کلی برنامه ششم را تبیین کرده ایم و جلوی هر کدام از آنها آدرس احکام و اسناد در برنامه ششم و بودجه را داده ایم. 

وی گفت: این دو برنامه بدون اتکاء به اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم تهیه نشده اند. 

سخنگوی دولت درباره کاهش نرخ سود بانکی هم افزود: بانک مرکزی می توانست دو روش دستوری کاهش نرخ یا کاهش سود بین بانکی را در پیش بگیرد که بانک مرکزی روش دوم را استفاده کرد تا پولی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد نرخ سود کمتری داشته باشد. 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که گفته می شود آقای حمید رسایی نماینده فعلی مجلس نهم اعلام کرده که از سوی دولت رد صلاحیت شده است ، گفت: با بیانات روشنگرانه دیروز مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه خیلی پیش داورانه است که بخواهیم در این باره واکنش نشان دهیم. 

وی گفت: دولت به جز اجرای قانون در انتخابات کار خاصی نمی کند. 

خبرنگاری پرسید که گفته می شود شورای اطلاع رسانی دولت مصوبه ای داشته که از این پس برای دعوت از وزراء برای مصاحبه در صدا و سیما خود آقای سرافراز رئیس این سازمان باید دعوتنامه کتبی ارسال کند که نوبخت پاسخ داد چنین چیزی از سوی شورای اطلاع رسانی دولت نیامده است. 

وی گفت : شنیده شده است که آن طرف گفته اند که اگر بخواهیم دعوت کنیم متناسب با جایگاه مدعو با امضاء رسمی باشد. 

*عوامل حادثه سفارت عربستان را قوه قضائیه بررسی می کند

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه عوامل بروز حادثه سفارت عربستان در قوه قضائیه در حال بررسی است گفت: دولت و شورای عالی امنیت ملی همه پیش بینی ها را برای جلوگیری از چنین رخدادی انجام داده بود.

 نوبخت در ادامه نشست خبری افزود: آنچه که به دولت مرتبط است پیش بینی کانون های اعتراض است که در  این مورد برگزاری تجمع در میدان فلسطین و میدان امام حسین پیش بینی شده بود. 

وی گفت: اگر پلیس نتوانست جلوی اقدامات را بگیرد که شاید باز کردن برخی از مسائل صلاح نباشد و اینکه آیا در بروز چنین حادثه ای جهت گیری وجود داشت یا احساسات در قوه قضائیه در حال پیگیری است و با عاملان آن برخورد خواهد شد. 

*ایجاد فرصت های جدید با اجرای برجام 

سخنگوی دولت گفت: با اجرای برجام شاهد افزایش سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی و ایجاد فرصت های شغلی جدید در کشور خواهیم بود. 

نوبخت در ادامه نشست خبری با تأکید بر اینکه پیش بینی سرمایه گذاری در عرصه های مختلف کشور در دوره پساتحریم قابل درک است افزود: نیروی کار و به ویژه نیروی تحصیلکرده کشور می تواند با افزایش سرمایه گذاری ها بازار کار خود را پیدا کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده اعزام نیروی کار به خارج از کشور خواهیم داشت گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر روی موضوعات اشتغال در داخل و خارج کشور متمرکز خواهد شد اما فرصت اشتغال در داخل فراهم خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ادامه توقف اعزام حج عمره گفت: در شرایط کنونی با توجه به اتفاقات قبلی اعزام حج عمره متوقف است و تا مسائل روشن نشود مقتضی نیست. 

نوبخت تصریح کرد: زائران ایرانی باید از تعرض سعودی ها در امان باشند. 

وی با اشاره به فاجعه منا افزود: اگر عربستان در زمینه ساختمان سفارت خود اینگونه واکنش نشان می دهد باید گفت که خویشتنداری ما که رهبر معظم انقلاب نیز از آن سخن گفتند قابل تقدیر است. 

سخنگوی دولت تأکید کرد: تا شرایط لازم فراهم نشود قطعاً حج عمره نیز انجام نخواهد شد. 

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در باره احتمال سفر آقای دمیستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه به تهران گفت: از این موضوع بی اطلاع هستم. 

* برخی تحلیلها درباره حادثه سفارت عربستان تضعیف دولت است

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه پرونده متعرضان به سفارت عربستان  در قوه قضائیه در حال بررسی است ، گفت : اینکه کسانی در این حادثه  قصور داشته اند و یا کسانی با آگاهی یا به عنوان ابزار از آنها استفاده شد، همه مسائل در حال بررسی است .

 نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی که هدف از این حادثه تضعیف دولت  بوده است، افزود: نتیجه گیری را به مشخص شدن بررسی ها واسپاری می کنیم  اما برخی از تحلیل ها نیز تضعیف دولت را دارند ولی به این موضوع وارد نمی شویم و باوجود اینکه این موضوع قابل تامل است پیش داوری نمی کنیم و وزارت اطلاعات در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره محرمانه بودن متن انگلیسی قراردادهای جدید نفتی گفت: متن این قراردادها آماده است و در دسترس نمایندگان نیز قرار دارد .

آقای نوبخت افزود: اقدام وزارت نفت در خصوص رونمایی از مدل به روزشده قراردادهای نفتی در جهت منافع کشوراست و این قرادادها چیز محرمانه ای نیست .

وی افزود : هر قرارداد مورد به مورد تنظیم می شود و کلیات قراردادها نیز الگوی مشخصی دارد که معمولا در هر قرارداد جزئیات به آنها اضافه می شود و در اختیار همه نیز قرار می گیرد و وزارت نفت نیز این اقدامات را در جهت منافع کشور انجام می دهد.

نوبخت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره پیگیری موضوع ممنوع التصویر بودن آقای خاتمی رئیس جمهور اسبق از دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت : این موضوع را پیگیری می کنم .

 *سرمایه گذاری برای تولید خودرو با هدف صادرات

سخنگوی دولت با اشاره به تقاضای خودروسازان بزرگ برای حضور در ایران گفت: تولید خودرو نه فقط برای ایران بلکه سرمایه گذاری خارجی مشترک و مستقیم برای ورود به بازارهای منطقه خواهد بود.

نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران در پاسخ به اینکه ورود خوردوسازان خارجی رقیبی برای خودروسازان داخلی خواهد بود، افزود: هم اکنون نیز شرکت های بزرگ خودروساز در سایر کشورها خودرو با هدف صادرات از آن کشور تولید می کنند و ما نیز دنبال این هستیم که در سایر کشورها بازار داشته باشیم و شرکت های خارجی می توانند در کنار صنعت خودروسازی داخلی فعال باشند.

 *ایران کشور مقتدر در سطح منطقه و بین المللی است

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمند در سطح منطقه و بین الملل است،گفت: کشوری که احساس می کند خودش کم است به دنبال ائتلاف می گردد تا به چشم بیاید.

 نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ائتلاف برخی کشورهای عربی با عربستان در مقابل ایران، افزود: ما نیز کشورهای همگرا داریم اما نیازی به این کار نمی بینیم زیرا آنها نمی توانند در برابر قدرت منطقه ای و بین المللی ایران به ویژه در شرایط فعلی که همه کشورها دنبال رقابت برای همکاری با ایران هستند ، بایستند.

وی درباره تاثیر این منازعات روی قیمت نفت نیز گفت: هم اکنون نیز قیمت نفت اندکی افزایش یافته است .

نوبخت افزود: عربستان با کاهش قیمت نفت می خواست هم خود را متضرر و هم بقیه کشورها از جمله کشورهای مسلمان را متضرر کند اما ما پایبند به اعتقادات هستیم و اقدامات آنها نیز موفق نیست .

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: قدرت های بزرگتر نیز نتوانستند مقابل ایران بایستند و در نهایت ایران سرافراز است.

*قیمت نفت در بودجه سال آینده 35 تا 40دلار

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه قیمت نفت در بودجه سال آینده 35 تا40 دلار در نظر گرفته شده است، گفت: درآمدهای نفتی با توجه به دو شاخص قیمت و مقدار پیش بینی شده است .

نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: در شرایط تحریم مقدار صادرات نفت ما یک میلیون بشکه است اما در پساتحریم سقفی نداریم و می توانیم تا دو میلیون و سیصد و پنجاه هزار بشکه صادر کنیم .

وی گفت: مصمم هستیم بازار بین المللی خود را بازیابی کنیم .

سخنگوی دولت تصریح کرد: آنهایی که سهم ما را از بازار نفت برده اند این سهم را باید پس دهند و ما سهم خود را با قدرت می گیریم .

نوبخت در خصوص ساماندهی موسسه های مالی غیر مجاز نیز گفت: مردم به اینگونه موسسات که در حال فعالیت هستند اعتماد می کنند و باید نظارت کافی انجام شود .

وی با اشاره به اینکه دستگاه هایی مانند بانک مرکزی نظارت بر این موسسات دارند و مراقبت های موردنیاز انجام شده است ، گفت: جاهایی که پیش بینی خسارت شده است، در جهت صیانت از مردم تصمیم گیری هایی انجام شد و دولت نسبت به تامین امنیت سرمایه مردم و بازپرداخت آن اقدام می کند.

سخنگوی دولت افزود: اگر بیمه یا موسسه مالی بدون مجوز به خطا رفت ، دولت بانکی را به عنوان پشتیبان گذاشت تا حقوق مردم ضایع نشود.

نوبخت در خصوص نظر وزیر صنعت ، معدن ، تجارت برای خروج شرکت های پتروشیمی از بازار سرمایه گفت: این نظر وی است اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی با آن موافق نیست و هنوز این موضوع در دولت نیز مطرح نشده است .

وی گفت: اگر موضوع خروج  پتروشیمی ها از بورس در دولت نیز مطرح شود نظر من مخالف خواهد بود.

وی در خصوص استخدام های جدید نیز گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه استخدام ها وجود داشت و در لایحه پیشنهادی برنامه ششم نیز امکان استخدام دیده شده است .

وی افزود: در سال 95 نیز فقط مجوز استخدام  17 هزار و 700 نفر در وزارت بهداشت برای تجهیز و تامین نیروی انسانی امکانات ساختمان های درمانی داده خواهد شد و استخدام 12 تا  14 هزار نفر نیز در آموزش و پرورش خواهیم داشت.

نوبخت با اشاره به اینکه استخدام در سایر دستگاه های دولتی مانند ادارات ثبت نیز پیش بینی شده است، گفت: استخدام ها به گونه ای طراحی شده است که حجم نیروها در دستگاه های اجرایی افزایش نیابد.

وی افزود: هم اکنون به ازای هر سه نفر یک مجوز استخدام داده می شود و در برنامه ششم به ازای هر 5 نفر یکی خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سهم صندوق توسعه ملی در بودجه 95 نیز گفت: این موضوع با اجازه رهبر معظم انقلاب خواهد بود اما پیش بینی ها مشابه سهم 20 درصدی سال جاری است .

وی افزود: در بودجه سال  95 سهم نفت نیز از منابع عمومی کمتر خواهد بود و جزئیات آن را در جلسه هفته آینده اعلام خواهم کرد.

*برای برخورد با نیروهای خودسر به لایحه جدید نیاز نیست

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای برخورد با گروه های خودسر دولت برنامه دارد اما به لایحه نیازی نیست، گفت: قانون در این زمینه مشخص است.

نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: برای برخورد با کسانی که با برخی اقدامات خودسرانه منافع ملی را هدف قرار می دهند و باعث هتک حرمت ملت ایران می شوند، قانون وجود دارد و قوه قضائیه نیز به استناد همین قانون با خاطیان برخورد می کند اما به هر صورت نیروهای آتش به اختیار هم داریم .

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار اسوشیتدپرس در خصوص اینکه گفته می شود تعدادی از بازداشت شدگان در حادثه سفارت عربستان از نیروهای مخالف دولت و هم برخی از نیروهای وابسته به عربستان بوده اند، گفت: حتی می شود به این فهرست اسرائیل را نیز اضافه کرد. زیرا این اقدام هم منافع ما را مخدوش و هم موضع طرف تخاصم را تقویت می کند.

وی گفت: اجازه دهید در این زمینه بعد از بررسی ها اظهارنظر شود.

آقای نوبخت همچنین در پاسخ به سئوال این خبرنگار که آیا این صحیح است امسال برای نخستین بار درآمد مالیاتی از درآمد نفتی بیشتر بود؟ گفت: خیر .

سخنگوی دولت افزود:  البته ما برای امسال 53 تا  54 میلیارد تومان منابع نفتی پیش بینی کرده بودیم و پیش بینی شده بود که حدود  64 هزار میلیارد تومان نیز منابع ناشی از درآمد مالیاتی باشد و می تواند امسال این اتفاق بیافتد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حادثه سفارت عربستان به انصراف هیئت های تجاری خارجی برای سرمایه گذاری در کشورمان منجر خواهد شد ؟ گفت: خیر.

نوبخت افزود: ما اینگونه اقدامات را نکوهش و تقبیح می کنیم و کسانی که از این اقدامات انجام می دهند مانند سنگی است که به دیوار زده اند.

وی در خصوص تقاضای هیئت های تجاری خارجی برای حضور در ایران گفت: کسی در محاسبات خود نسبت به نظام مقتدر ایران تردید نکند و اینکه تردید کنند که ایران امنیت ندارد ، برای ما قابل پذیرش نیست .

نوبخت با اشاره به اینکه با بروز حادثه سفارت عربستان نباید روی سر خود گل بگیریم که سرمایه گذاری تمام شد، گفت: این طور نیست، آنهایی که با تقاضای سرمایه گذاری به ایران می ایند از شرایط مطلع هستند البته نباید اینگونه اتفاقات بیفتد و این روش ها در شان ملت ایران نیست و بیشتر در شان رژیم عربستان است که مانند داعش سر می برد.

وی گفت: بزرگنمایی کردن که همه هیات های خارجی دچار تردید و تشکیک شده اند، درست نیست .

وی با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی نیز ممکن است چنین اتفاقاتی بیفتد افزود: اگر این رخداد را با حادثه سفارت انگلیس مقایسه کنید مشاهده می کنید که هم اکنون تعداد زیادی از سرمایه گذاران انگلیسی نیز به ایران آمده اند و تقاضای سرمایه گذاری دارند اما باز هم تاکید می کنم این اقدامات قابل توجیه نیست و آن را تقبیح می کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره  اظهارات شهردار تهران که گفته بود اگر به من اختیارات کامل داده شود مشکل آلودگی هوای تهران را حل خواهم کرد، گفت: از شهردار تهران تشکر می کنم و لطفا آقای قالیباف برنامه خود را ارائه دهند و دولت با مطالعه آن پاسخ مناسب را خواهد داد. 

نوبخت افزود: هر نهاد و فردی که طرحی برای بهبود هوای تهران دارد استقبال می کنیم اما در خصوص برنامه شهردار تهران در مجموع موافقت اصولی وجود دارد و از شهردار تهران درخواست می کنم فعلا در همان مقدار اختیاراتی که دارد اقدامات خود را انجام دهد.

وی افزود: از همه کسانی که در جهت بهبود شرایط اقتصادی ، اقلیمی ، محیط زیست و آب و هوا برنامه دارند استقبال می کنیم و منتظر پیشنهادات آنها هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد