سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان
سیاست روز (سیاسی نیوز )

سیاست روز (سیاسی نیوز )

موضوعات سیاسی ایران و جهان

روسیه مقتدر و ایران مستقل، دو رکن ثبات



وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه، موافقت نامه همکاری های دفاعی نظامی امضا کردند.   به گزارش واحد مرکزی خبر، در این موافقت نامه با اشاره به منافع مشترک دو کشور بر توسعه و ارتقای سطح همکاری های نظامی دفاعی تاکید شده است.

همکاری برای حفظ صلح، امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی، مقابله با انواع تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی از دیگر مفاد این توافق نامه است.

وزیر دفاع روسیه به دعوت وزیر دفاع کشورمان و به منظور امضا توافق نامه همکاری دفاعی با ایران دیشب وارد تهران شد.

بررسی راه‌های گسترش روابط دفاعی دو کشور، تبادل نظر پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و امضای تفاهم نامه همکاری‌های دفاعی–نظامی از جمله اهداف سفر وزیر دفاع روسیه به جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

پیش از این نیز در سال 1380 وزیر دفاع وقت روسیه (ایگور سرگیف) به ایران سفر کرده بود.  

وزیر دفاع کشورمان با ابراز خرسندی از سفر همتای روسی خود به تهران بر لزوم همکاری ، همفکری و تعامل بیشتر دو کشور در مناسبات دفاعی تأکید کرد.

ایران - روسیه، الگوی همکاری های مشترک

 سردار سرتیپ حسین دهقان گفت: ایران و روسیه به عنوان دو همسایه که دارای دیدگاههای مشترک در قبال مسائل سیاسی، منطقه ای و جهانی هستند، می توانند با استفاده از ظرفیتهای خود، الگویی از همکاریهای مکمل دو کشور را به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی برای گسترش و توسعه همکاری فرصت مغتنمی است، افزود: روسیه مقتدر و ایران مستقل دو رکن مهم ثبات منطقه ای و جهانی هستند .

عملکرد مسئولانه تهران

سردار دهقان با تبیین شرایط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران با ایفای نقش مسئولانه خود در مبارزه با تروریسم از دولت‌ها و ملت‌های منطقه دفاع می کند و برای تحکیم ثبات و امنیت منطقه مسئولانه عمل خواهد کرد.

جنایت جولان؛‌ تکمیل پرونده ننگین جنایات صهیونیسم

وزیر دفاع با محکومیت شدید جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در جولان که منجر به شهادت گروهی از رزمندگان حزب الله لبنان شد، افزود: این جنایات که در تداوم اقدامات تروریستی و خونبار این رژیم در فلسطین ، لبنان ، سوریه ، عراق و حمایتهای آشکار و پنهان آنان از تروریسم تکفیری انجام می شود، هدفی جز بر هم زدن امنیت منطقه و جهان را دنبال نمی کند و این اقدام پرونده ننگین و سنگین جنایات جنگی این رژیم را تکمیل کرد.

سردار دهقان با بیان اینکه مسائل و مشکلات منطقه باید به همت کشورهای منطقه حل و فصل شود، گفت: دخالت طرف‌های دیگر در رویدادهای منطقه ضمن پیچیده کردن شرایط موجب تداوم و افزایش بحران خواهد شد.

وی افزود: بی تردید برای رسیدن به امنیت و آرامش پایدار در منطقه و جهان باید با عزمی جهانی ریشه های تروریسم ، خشونت و افراط گرایی را خشکاند.

توان مقابله تهران و مسکو با زیاده خواهی های امریکا

سردار دهقان گفت: با توجه به اینکه آمریکا و غرب سیاست فرسایش ظرفیت ها و زیرساخت های استراتژیک کشورهای مستقل را هدف گرفته اند، گفت: ایران و روسیه می توانند با همکاری ، هم افزایی و فعال سازی ظرفیت های بالقوه راهبردی با مداخلات توسعه طلبانه و زیادی خواهی های امریکا مقابله کنند.

وزیر دفاع اتحاد کشورهای منطقه برای مقابله با خطر تروریسم، افراط گرایی، خشونت، ایجاد پیمان های منطقه ای برای مدیریت و مهار بحران‌های ناشی از این خطرات را ضروری دانست.

وزیر دفاع روسیه نیز با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط همه جانبه و بلند مدت میان دو کشور تأکید کرد.

ارتشبد سرگئی شایگو با قدردانی و استقبال از رویکرد رئیس جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با روسیه، گسترش و تعمیق روابط دفاعی و فنی با ایران را عامل بسیار مهمی در تأمین امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی دانست.

چالش ها و تهدیدهای مشترک ایران و روسیه

وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه ما دارای چالش و تهدیدهای مشترکی هستیم، گفت: ایران و روسیه می توانند با همکاری، با این چالشها و تهدیدات مقابله کنند.

ارتشبد سرگی شایگو افزود: ما برای اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر ارزش زیادی قائل و خواستار همکاری مشترک در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اهمیت موافقتنامه ای که در این سفر به امضا رسید ابراز امیدواری کرد با امضای این توافقنامه همکاری دفاعی ـ‌ نظامی،  ایران و روسیه بیش از پیش ارتقاء و گسترش یابند.

وزیر دفاع روسیه با تجلیل از نقش امنیتی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران کشوری کلیدی در تأمین امنیت منطقه است و اگر کسی این حقیقت را درک نکند گمراه خواهد شد.

سرگئی شایگو با اشاره به رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود، گفت: روسیه همواره از این رویکرد سازنده حمایت کرده و می کند.

طرفین در این دیدار با توجه به اراده دو کشور در ارتقاء روابط دفاعی، برای حل و فصل مشکل اس 300 نیز توافق کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد